Her 
	kommer forslag til vurderingskriterier du kan bruke når du 
	skriver en debattartikkel. De samme kriteriene kan du bruke når du gir 
selvrespons, elevrespons eller skriver oppsummering av tilbakemeldinger du har 
fått fra medelev(er) og/eller lærer.
Overskrift
		
		
		Innledning
		
		
		Hoveddel
		
			- 
			
Er det aktuelt å tilbakevise 
			påstander andre har kommet med?
 
			- 
			
Er argumentene holdbare?
 
			- 
			
			Drøfter 
			forfatteren en påstand?
 
			- 
			
Kommer de viktigste argumentene 
			først?
 
			- 
			
Bruker forfatteren
			
			flere typer argumenter?
 
			- 
			
Har momentene som er tatt med, noe 
			med saken å gjøre?
 
		
		
		Avslutning
		
		
		Språk
		
			- 
			
Bruker forfatteren
			
			ord og uttrykk som binder teksten godt sammen?
 
			- 
			
En debattartikkel kan være saklig og 
			drøftende, men forfatteren kan også være subjektiv, appellativ og 
			vise temperament og engasjement.
 
			- 
			
Bruker forfatteren 
			ord og uttrykk som 
			mottakeren forstår, og som tjener saken?
 
		
		
		Selvstendighet
		
			- 
			
Bruker forfatteren 
			kilder på riktig 
			måte?
 
			- 
			
Viser forfatteren evne til å tenke 
			selv, reflektere og vurdere?
 
		
		
		Rettskriving
		
		
		Tegnsetting