I 
	eksempelteksten nedenfor velger forfatteren å varsle konklusjonen i 
	innledninga. Informasjonen som er lagt inn i teksten, er et viktig grunnlag 
	for drøftinga.
Unge menn bør kunne få lappen før de er 23 år
Unge menn er langt mer utsatte for å skade seg selv og andre i trafikken enn 
unge jenter. – Unge menn har umodne hjerner, sier trafikkforsker Dagfinn Moe. 
Det er likevel for drastisk å nekte gutter lappen før de er 23 år, slik Moe 
antyder. Det finnes andre tiltak som kan bidra til å nå målet om færre 
ungdomsulykker i trafikken.
Feil, fart og rus
Fakta hentet fra Plan for tiltak mot ungdomsulykker (Statens vegvesen, 
2009) viser at unge førere oftere enn andre aldersgrupper er utsatt for 
alvorlige personskader i trafikken. Flest ulykker skjer i helger. Høy fart er 
ofte en medvirkende årsak, rus er en annen. Noen kjøretøy er gamle og har dårlig 
beskyttelse, og i tillegg bruker ikke alle ungdommer bilbelte. 
Tall hentet fra 2008 viser stor forskjell på unge menn og unge kvinner i 
trafikken. Av 67 ungdommer som omkom i trafikkulykker dette året, var 52 gutter 
og 15 jenter. I tillegg var seks av de femten omkomne jentene passasjerer.
Ungdomshjernen
Dagfinn Moe har sett nærmere på hvordan ungdomshjernen er i endring. Han 
konkluderer med at unge menn har problemer med å vurdere risiko og tenke over 
konsekvenser (NRK, 2010). Frontlappen i hjernen styrer vurdering av risiko og 
konsekvenser, og den er ikke moden før i 25-årsalderen. 
Vente på lappen?
Både fakta om trafikkulykker og forskningen Moe viser til, kan brukes som 
argumenter for at unge menn bør vente med å få lappen. Uten førerkort vil en 
ikke kunne kjøre bil, og det ville ha ført til færre trafikkulykker. Det finnes 
neppe noe som er viktigere enn å ta vare på liv og helse i trafikken. Å ha 
førerkort er heller ingen menneskerettighet. Det må en kvalifisere seg til for å 
få, og veien til å miste lappen kan være kort hvis en bryter trafikkreglene.
Likestilling
Tallene ovenfor kan også brukes som argument for at jenter bør kunne få 
lappen tidligere enn gutter. I likestillings- og diskrimineringsloven § 6 står det 
imidlertid at diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Stortinget må trolig vedta et unntak fra loven om det 
skal være slik at jenter kan få lappen når de er 18 år, mens gutter må vente fem 
år ekstra. Det er neppe noe politisk parti som vil foreslå noe slikt.
Ikke alle gutter er like
Det er heller ikke slik at alle unge menn er like bøllete i trafikken. Pål 
Ulleberg, som arbeider ved Transportøkonomisk institutt, beskriver seks 
forskjellige førertyper: de hensynsfulle, sosiale avvikere, de engstelige, de 
spenningssøkende som er hensynsfulle, de aggressive og de tilpasningsdyktige, 
men egoistiske. Det enkleste ville være å nekte alle førerkort før de er 23 år, 
men det er neppe rettferdig. Noen unge menn forårsaker nemlig flere og mer 
alvorlige ulykker enn andre.
Alternative tiltak
At ungdom oftere enn eldre trafikanter er utsatt for ulykker, kan også henge 
sammen med manglende erfaring og for liten forståelse av risiko i trafikken. 
Manglende erfaring kan begrunne grundigere opplæring av nye bilførere. Kanskje 
bør førerkortet ha begrensninger den første tiden. Et tiltak kan være å nekte 
ungdom å kjøre på tidspunkt der det skjer flest ulykker, og problemet med for 
høy fart kan delvis løses ved å montere fartssperrer på biler ungdom har lov til 
å kjøre. Det kan altså være gode grunner til å utstede førerkort med innlagt 
prøvetid. Vilkåret for å få ha førerkort bør være at ungdom dokumenterer at de 
har de holdningene og de ferdighetene som trengs i trafikken.
Trygg trafikk
Målet er trygg trafikk for alle. Min konklusjon er at det vil være uheldig å 
ha forskjellige førerkortregler for gutter og jenter. De samme reglene må gjelde 
for alle, men en prøvetid for dem som har nytt førerkort, er et godt tiltak. I 
denne perioden må myndighetene sette inn tiltak som de vet virker. 
Så kan vi spørre oss om det hadde blitt tryggere på veiene om unge menn oftere 
enn nå hadde overlatt rattet til unge kvinner.
Arne Heimestøl
 
Kilder:
Ukjent. Økning i antall ungdomsulykker. 02.01.2009. Lastet ned 14.10.2020 fra
https://www.banett.no/nyheter/article212683.ece 
Ukjent. – Menn bør få lappen når de er 23. 02.09.2010. Lastet ned 14.10.2020 
fra 
https://www.nrk.no/norge/_-menn-bor-fa-lappen-nar-de-er-23-1.7274588 
Statens vegvesen. Plan for tiltak mot ungdomsulykker. 22.09.2009. Lastet ned 
14.10.2020 fra 
https://www.vegvesen.no/_attachment/114330 
Stortinget. Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven). 01.01.2020. 
Lastet ned 14.10.2020 frå
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51/KAPITTEL_2#%C2%A79